torsdag 30 december 2010

Årsummering 2010

Summering av fisket 2010!

Nu går vi snart in på ett nytt år så jag tänkte dra ihop en summering och årets höjdpunkter. Men först lite statistik.

Som ni kanske sett så har jag fört månadsrapporter sen i somras, här kommer första årsrapporten.

Årsrapport 2010

2010 har resulterat i totalt 56 fiskar över kilot. 25 braxar, 22 sutare, 6 idar, 2 gäddor och 1 färna.

Totalt har jag fått 743 fiskar, detta resulterar att ca var 13;de fisk varit över kilot.

Totalt har det blivit 157 fisketurer, vilket resulterar i ett genomsnitt på ca 5 fiskar per tur, varav '0.35' fiskar över kilot.

Arter som landats år 2010 är följande: Abborre, Berggylta, Björkna, Braxen, Färna, Gädda, Gärs, Havsöring, Id, Löj, Makrill, Mört, Näbbgädda, Ruda, Sandskädda, Sej, Skrubba, Stensnultra, Sutare, Torsk, Ål.

Här nedan visas årets höjdpunkter.

Målet var att ta en gädda över 3kg. När jag och Andreas metade Id i April så fick jag mig en överraskning,
då jag metade med majs så hade jag aldrig räknat med att få på en gädda. Fighten var grym, tog 10 minuter att få upp den till ytan för att kunna se vad som fastnat på kroken. Vid ett antal håvnings försök så kom den äntligen i håven och självklart så går håven sönder och gäddan simmar iväg igen. Sammanfattningen blir att jag hade väldigt tur att få upp den här gäddan då jag metade med 0.30 nylonlina med en enkel krok.
Gädda 5600 gram, 89cm.






Jag och Andreas var och metade i härlanda tjärn. När fighten var igång så började jag tro att jag fått på en karp då fighten var enorm. Efter några minuters drillande så låg den i håven och jag fattade direkt att ett nytt PB var satt och att jag klarat av målet för året (2kg).
Sutare 2250gram, 53cm.
Blev 3 Brons Sutare, 1810gram, 1830gram och 2250gram.



Första gången jag försökt mig på Ruda och det blev 3 dagars fiske i en liten damm. Första dagarna fick jag toppar runt 400gram men sista dagen så blev lyckan enorm när jag fick upp en som var betydligt större än dem andra. Totalt blev det över 50 Rudor på 3 dar.
Ruda 760gram, 35cm.




När jag fick höra att Johan dragit en fin mört på 520gram och ett antal strax över 400 så ville jag direkt hänga med Johan på en tur. Sagt och gjort, några dagar senare var vi på plats. Turen blev lyckad och både jag och Johan fick ett nytt PB på mört.
Mört 500gram, 34cm.
Blev 1 Brons Mört, 500gram.


Johan tog med mig en solig September dag till ett bra Färna och Id vatten. Johan lovade mig nytt PB på Id. Väl på plats så kastade jag ut mitt bottenmete medans jag fixade lite annat. Tog inte mer än 1 minut innan Johan säger att jag har fisk på spöt. Tar tag i spöt och känner att det är stort, fighten håller i sig några sekunder innan fisken sliter sig. Johan börjar dra fisk på fisk och jag har ingen tur alls. Men när mörkret fallit och vi bestämde oss för att strax åka hem så small det på igen, upp kommer fin färna och PB var ett faktum.
Färna 1640gram, 50cm.
Blev 1 Brons Färna, 1640gram.

Några dagar senare åkte jag och Johan iväg igen för att ge det ett nytt försök då jag inte fick någon Id. Den här gången var fisket betydligt sämre, det nappade väldigt sällan. När mörkret föll så hade varken jag eller Johan inte fått någon fisk alls. Samma visa som förra turen, precis innan vi skulle dra så small det på. Upp kommer en fin id som blir enda fisken denna turen.
Id 1760gram, 49cm.
Blev 2 Brons Id, 1610gram, 1760gram.


Jag hade pratat med Robin på msn några dagar innan. Han hade fått på en stor Id som tyvärr slitet sig. Jag bestämde mig att ge stället ett försök, det resulterade i fina braxar, varav en över 2kg. Tyvärr klarade jag inte målet på 3kg men den kommer nästa år. ;-)
Braxen 2025gram, 57cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar