Månadsrapport för September 2010
September månad har resulterat i 5 fiskar över kilot. 3 braxar, 1 id och 1 färna.
Totalt har jag fått 120 fiskar i September månad, detta resulterar att
var 24;de fisk varit över kilot. Detta resulterar i den sämsta månaden
sedan April.
Totalt har det blivit 24 fisketurer, vilket resulterar i ett genomsnitt
på 5 fiskar per tur. Det har blivit 4 bompass den här månaden.
Arter som landats i September månad är följande:
Abborre, Björkna, Braxen, Färna, Havsöring, Id, Löja, Mört.
torsdag 30 september 2010
Havsöring
Idag bar det iväg med Conny (lillkungen) som aldrig fått en Havsöring.
Tyvärr hade Conny ingen lycka medans det var tvärtom för mig, jag
tappade 2st och fick upp en liten på 41cm som självklart fick friheten
åter.
onsdag 15 september 2010
Mört
Jag och Johan bestämde oss förut för att bege oss ut och meta lite istället för att sitta inne och uggla framför datorn.
Först provade vi båthamnen i kungälv där endast Johan fick fisk, efter en stund bestämde vi oss för att prova ett annat ställe och plockade ihop grejerna och satte oss i bilen.
Det var helt klart värt besväret att flytta på sig. Först fick Johan nytt PB på mört och därefter var det min tur. Johans vägde 540gram och min 500gram. :)
Först provade vi båthamnen i kungälv där endast Johan fick fisk, efter en stund bestämde vi oss för att prova ett annat ställe och plockade ihop grejerna och satte oss i bilen.
Det var helt klart värt besväret att flytta på sig. Först fick Johan nytt PB på mört och därefter var det min tur. Johans vägde 540gram och min 500gram. :)
![]() |
| Mört 500gram, 34cm. |
måndag 13 september 2010
Braxen igen
fredag 10 september 2010
Nordre Älv
Vart ute några timmar på ett ställe jag spenderade lite tid på förra
året i Nordre Älv. Fick en del braxar runt 1.5 och lite andra arter som
inte var nån speciell storlek på.
Började bra, tog inte lång tid innan det började nappa. Efter 2 mörtar så fick jag ett redigt napp och gjorde mothugg, kände att det var stort men den klev av efter 1 sekund..
En timme senare small det på igen, braxen 1900gram. Största hittills på den här platsen. :)
Därefter kliver det på ett par mörtar och en björkna.
En och en halv timme senare small det på igen, upp kommer årets första braxen över 2kg! Äntligen! :)
Började bra, tog inte lång tid innan det började nappa. Efter 2 mörtar så fick jag ett redigt napp och gjorde mothugg, kände att det var stort men den klev av efter 1 sekund..
En timme senare small det på igen, braxen 1900gram. Största hittills på den här platsen. :)
Därefter kliver det på ett par mörtar och en björkna.
En och en halv timme senare small det på igen, upp kommer årets första braxen över 2kg! Äntligen! :)
![]() |
| Braxen 2025gram, 57cm. |
måndag 6 september 2010
Id revansch
Blev en impulstur med Johan i förmiddags efter id och färna. Fisken var
inte alls på humör. Blev endast 1 id landad och jag hade turen att få
den. Togs efter 6 timmars fiske. Lyckades slå mitt gamla PB med 60gram. :) 1760gram!
fredag 3 september 2010
Färna
Efter 2 tappade fiskar, och att Johan fått 3 idar och 2 färnor av
kvalitet fick jag äntligen på en stor fisk. En färna på 1640gram och ett
nytt PB var satt! Tyvärr fick jag ingen id som målet egentligen var,
men jag är inte sur för det! :)
tisdag 31 augusti 2010
Månadsrapport
Månadsrapport Augusti 2010
Augusti månad har resulterat i 12 fiskar över kilot. 11 braxar och 1 id.
Totalt har jag fått 118 fiskar i Augusti månad, detta resulterar att var 10;de fisk varit över kilot.
Totalt har det blivit 24 fisketurer, vilket resulterar i ett genomsnitt på 5 fiskar per tur. Det har blivit 4 bompass den här månaden.
Arter som landats i Augusti månad är följande: Abborre, Björkna, Braxen, Färna, Gädda, Gärs, Id, Löja, Mört, Skrubbskädda, Ål.
Augusti månad har resulterat i 12 fiskar över kilot. 11 braxar och 1 id.
Totalt har jag fått 118 fiskar i Augusti månad, detta resulterar att var 10;de fisk varit över kilot.
Totalt har det blivit 24 fisketurer, vilket resulterar i ett genomsnitt på 5 fiskar per tur. Det har blivit 4 bompass den här månaden.
Arter som landats i Augusti månad är följande: Abborre, Björkna, Braxen, Färna, Gädda, Gärs, Id, Löja, Mört, Skrubbskädda, Ål.
torsdag 26 augusti 2010
Ida
Har varit rätt seg på att uppdatera igen, tyvärr eftersom det inte
blivit något uppmärksamt, iaf i mina ögon. Blivit en del små fisk samt 2
braxar, 1.4 och 1.6.
Idag klev det däremot på en fin id på 1525gram.
Rolig historia. Jag stog och kastade med jigg samtidigt som jag såg att det nappade på andra spöt, ser ut som små napp som det varit under hela kvällen. Märker att fisken gör ett bättre hugg och jag gör ett mothugg, vilken liten fisk tänker jag och lägger spöt igen på tripoden medans jag fortsätter veva in jiggen. Vänder mig om igen för att titta på andra spöt medans jag vevar in, och får en rejäl spöböj så jag tar tag i spöt och håller det mellan bena medans jag fortsätter veva in jiggen.
Lägger försiktigt ned kast spöt på tripoden och börjar veva in spöt jag meta med. Känner att det är lite tyngre än jag trodde, uppskatta den då för mig själv till runt halv kilot kanske. Då ser jag en fin id komma upp till ytan och uppskattningen ändrades snabbt.
Väldigt trött id, kämpade inte för fem öre, var bara att håva utan en enda rusning.. Fin var den iaf! :)
Idag klev det däremot på en fin id på 1525gram.
Rolig historia. Jag stog och kastade med jigg samtidigt som jag såg att det nappade på andra spöt, ser ut som små napp som det varit under hela kvällen. Märker att fisken gör ett bättre hugg och jag gör ett mothugg, vilken liten fisk tänker jag och lägger spöt igen på tripoden medans jag fortsätter veva in jiggen. Vänder mig om igen för att titta på andra spöt medans jag vevar in, och får en rejäl spöböj så jag tar tag i spöt och håller det mellan bena medans jag fortsätter veva in jiggen.
Lägger försiktigt ned kast spöt på tripoden och börjar veva in spöt jag meta med. Känner att det är lite tyngre än jag trodde, uppskatta den då för mig själv till runt halv kilot kanske. Då ser jag en fin id komma upp till ytan och uppskattningen ändrades snabbt.
Väldigt trött id, kämpade inte för fem öre, var bara att håva utan en enda rusning.. Fin var den iaf! :)
onsdag 18 augusti 2010
Segt fiske
Var ett tag sen jag skrev nu så jag tänkte uppdatera läget.
Har blivit en del pass sen senaste jag skrev, dock inget speciellt värt att rapportera. 2 braxar strax över kilot och en hel del små fisk av mört, id, abborre, gädda, färna, löja, samt en liten åla jävel som slemma ner hela min lina. :o
Var nere vid fästningen en sväng idag för att försöka få lite vit fisk av större storlek. Blev dock tyvärr inget stort, men nappa bra gjorde det iaf mitt på dagen, bäst var det när jag kom vid 5 tiden fram tills 7.
Fick garanterat över 100 napp, men till vilken nytta, jag missade ju 95% av alla nappen, hehe.
Lyckades iaf landa 3 mörtar, 3 björkna, 2 abborrar, 1 id och 1 gärs.
Såhär kan det se ut när jag fiskar. :)
Om cirka 2 veckor är det dags för Maxi Cup i Nordre älv så det är dags att börja fiska lite tidigare på dagarna så jag vet vart fisken står. :)
Har blivit en del pass sen senaste jag skrev, dock inget speciellt värt att rapportera. 2 braxar strax över kilot och en hel del små fisk av mört, id, abborre, gädda, färna, löja, samt en liten åla jävel som slemma ner hela min lina. :o
![]() |
| Fick en fin mört när jag provade vid skärmarna första gången. 350gram, 32cm. |
Var nere vid fästningen en sväng idag för att försöka få lite vit fisk av större storlek. Blev dock tyvärr inget stort, men nappa bra gjorde det iaf mitt på dagen, bäst var det när jag kom vid 5 tiden fram tills 7.
Fick garanterat över 100 napp, men till vilken nytta, jag missade ju 95% av alla nappen, hehe.
Lyckades iaf landa 3 mörtar, 3 björkna, 2 abborrar, 1 id och 1 gärs.
Såhär kan det se ut när jag fiskar. :)
Om cirka 2 veckor är det dags för Maxi Cup i Nordre älv så det är dags att börja fiska lite tidigare på dagarna så jag vet vart fisken står. :)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)












