torsdag 30 december 2010

Årsummering 2010

Summering av fisket 2010!

Nu går vi snart in på ett nytt år så jag tänkte dra ihop en summering och årets höjdpunkter. Men först lite statistik.

Som ni kanske sett så har jag fört månadsrapporter sen i somras, här kommer första årsrapporten.

Årsrapport 2010

2010 har resulterat i totalt 56 fiskar över kilot. 25 braxar, 22 sutare, 6 idar, 2 gäddor och 1 färna.

Totalt har jag fått 743 fiskar, detta resulterar att ca var 13;de fisk varit över kilot.

Totalt har det blivit 157 fisketurer, vilket resulterar i ett genomsnitt på ca 5 fiskar per tur, varav '0.35' fiskar över kilot.

Arter som landats år 2010 är följande: Abborre, Berggylta, Björkna, Braxen, Färna, Gädda, Gärs, Havsöring, Id, Löj, Makrill, Mört, Näbbgädda, Ruda, Sandskädda, Sej, Skrubba, Stensnultra, Sutare, Torsk, Ål.

Här nedan visas årets höjdpunkter.

Målet var att ta en gädda över 3kg. När jag och Andreas metade Id i April så fick jag mig en överraskning,
då jag metade med majs så hade jag aldrig räknat med att få på en gädda. Fighten var grym, tog 10 minuter att få upp den till ytan för att kunna se vad som fastnat på kroken. Vid ett antal håvnings försök så kom den äntligen i håven och självklart så går håven sönder och gäddan simmar iväg igen. Sammanfattningen blir att jag hade väldigt tur att få upp den här gäddan då jag metade med 0.30 nylonlina med en enkel krok.
Gädda 5600 gram, 89cm.






Jag och Andreas var och metade i härlanda tjärn. När fighten var igång så började jag tro att jag fått på en karp då fighten var enorm. Efter några minuters drillande så låg den i håven och jag fattade direkt att ett nytt PB var satt och att jag klarat av målet för året (2kg).
Sutare 2250gram, 53cm.
Blev 3 Brons Sutare, 1810gram, 1830gram och 2250gram.



Första gången jag försökt mig på Ruda och det blev 3 dagars fiske i en liten damm. Första dagarna fick jag toppar runt 400gram men sista dagen så blev lyckan enorm när jag fick upp en som var betydligt större än dem andra. Totalt blev det över 50 Rudor på 3 dar.
Ruda 760gram, 35cm.




När jag fick höra att Johan dragit en fin mört på 520gram och ett antal strax över 400 så ville jag direkt hänga med Johan på en tur. Sagt och gjort, några dagar senare var vi på plats. Turen blev lyckad och både jag och Johan fick ett nytt PB på mört.
Mört 500gram, 34cm.
Blev 1 Brons Mört, 500gram.


Johan tog med mig en solig September dag till ett bra Färna och Id vatten. Johan lovade mig nytt PB på Id. Väl på plats så kastade jag ut mitt bottenmete medans jag fixade lite annat. Tog inte mer än 1 minut innan Johan säger att jag har fisk på spöt. Tar tag i spöt och känner att det är stort, fighten håller i sig några sekunder innan fisken sliter sig. Johan börjar dra fisk på fisk och jag har ingen tur alls. Men när mörkret fallit och vi bestämde oss för att strax åka hem så small det på igen, upp kommer fin färna och PB var ett faktum.
Färna 1640gram, 50cm.
Blev 1 Brons Färna, 1640gram.

Några dagar senare åkte jag och Johan iväg igen för att ge det ett nytt försök då jag inte fick någon Id. Den här gången var fisket betydligt sämre, det nappade väldigt sällan. När mörkret föll så hade varken jag eller Johan inte fått någon fisk alls. Samma visa som förra turen, precis innan vi skulle dra så small det på. Upp kommer en fin id som blir enda fisken denna turen.
Id 1760gram, 49cm.
Blev 2 Brons Id, 1610gram, 1760gram.


Jag hade pratat med Robin på msn några dagar innan. Han hade fått på en stor Id som tyvärr slitet sig. Jag bestämde mig att ge stället ett försök, det resulterade i fina braxar, varav en över 2kg. Tyvärr klarade jag inte målet på 3kg men den kommer nästa år. ;-)
Braxen 2025gram, 57cm.

lördag 30 oktober 2010

Månadsrapport

Månadsrapport för Oktober 2010

Oktober månad resulterat inte i någon fisk över kilot.

Totalt har jag fått 87 fiskar i Oktober månad.

Totalt har det blivit 9 fisketurer, vilket resulterar i ett genomsnitt på 10 fiskar per tur. Det har inte blivit något bompass den här månaden.

Arter som landats i Oktober månad är följande:
Abborre, Björkna, Gärs, Id, Mört.

Sämsta månaden hittills iår.

torsdag 7 oktober 2010

Hösten är kommen

Äntligen kom det där höstvädret! Suttit ute från ett till sju, redigt gött höstväder! Var nästan för varmt, peppar peppar. :)

Var ett mycket trevlig och avkopplande fiske, blev inga bamsar men fick 4 idar kring halv kilot som gav rejält med motstånd, trodde de var betydligt grövre fisk men icke.


torsdag 30 september 2010

Månadsrapport

Månadsrapport för September 2010
September månad har resulterat i 5 fiskar över kilot. 3 braxar, 1 id och 1 färna.

Totalt har jag fått 120 fiskar i September månad, detta resulterar att var 24;de fisk varit över kilot. Detta resulterar i den sämsta månaden sedan April.

Totalt har det blivit 24 fisketurer, vilket resulterar i ett genomsnitt på 5 fiskar per tur. Det har blivit 4 bompass den här månaden.

Arter som landats i September månad är följande:
Abborre, Björkna, Braxen, Färna, Havsöring, Id, Löja, Mört.

Havsöring

Idag bar det iväg med Conny (lillkungen) som aldrig fått en Havsöring. Tyvärr hade Conny ingen lycka medans det var tvärtom för mig, jag tappade 2st och fick upp en liten på 41cm som självklart fick friheten åter.



onsdag 15 september 2010

Mört

Jag och Johan bestämde oss förut för att bege oss ut och meta lite istället för att sitta inne och uggla framför datorn.

Först provade vi båthamnen i kungälv där endast Johan fick fisk, efter en stund bestämde vi oss för att prova ett annat ställe och plockade ihop grejerna och satte oss i bilen.

Det var helt klart värt besväret att flytta på sig. Först fick Johan nytt PB på mört och därefter var det min tur. Johans vägde 540gram och min 500gram. :)



Mört 500gram, 34cm.


måndag 13 september 2010

Braxen igen

Var ute imorse och tog ännu en braxen i Nordre Älv.

Det märks mer o mer att hösten är här nu, snart är det inga löv kvar på träden.. :|

Braxen 1825gram, 53cm.


fredag 10 september 2010

Nordre Älv

Vart ute några timmar på ett ställe jag spenderade lite tid på förra året i Nordre Älv. Fick en del braxar runt 1.5 och lite andra arter som inte var nån speciell storlek på.

Började bra, tog inte lång tid innan det började nappa. Efter 2 mörtar så fick jag ett redigt napp och gjorde mothugg, kände att det var stort men den klev av efter 1 sekund..

En timme senare small det på igen, braxen 1900gram. Största hittills på den här platsen. :)

Därefter kliver det på ett par mörtar och en björkna.

En och en halv timme senare small det på igen, upp kommer årets första braxen över 2kg! Äntligen! :)

Braxen 2025gram, 57cm.

måndag 6 september 2010

Id revansch

Blev en impulstur med Johan i förmiddags efter id och färna. Fisken var inte alls på humör. Blev endast 1 id landad och jag hade turen att få den. Togs efter 6 timmars fiske. Lyckades slå mitt gamla PB med 60gram. :) 1760gram!

fredag 3 september 2010

Färna

Efter 2 tappade fiskar, och att Johan fått 3 idar och 2 färnor av kvalitet fick jag äntligen på en stor fisk. En färna på 1640gram och ett nytt PB var satt! Tyvärr fick jag ingen id som målet egentligen var, men jag är inte sur för det! :)