torsdag 22 april 2010

Id fiske

Idag har jag och Andreas haft en riktig lyckad fisketur, vi båda fick varsitt nytt PB.
Vi var uppe vid Alingsås för att meta i Mjörn igen efter Id. Vi var på plats vid halv 8 ungefär.

Det tog inte längre än 1 minut innan jag fick min första fisk, en liten sket mört. Därefter klev de på några fler under tidens lopp.

Efter 1,5 timmes fiske så klev de på nått större på mitt spö, blev en redig kamp, bästa kampen jag nånsin haft med en Id! Upp kom den och den vägdes till 1100g och mätte ca 40cm. :)

Sedan klev de på lite mer sket mörtar på våra spön.

Tio i tio klev de på en bjässe på Andreas spö, en Id! Den vägdes till 1800g och mätte 45cm. Tio över tio klev en till på Andreas spö, 1700g.

Sedan lite fler sket mörtar.

Klockan slog tio i elva och nappen hade börjat avta, jag tänkte byta ut majsen och mäsket på ena spöt. Jag tar upp spöt och gör ett mothugg om de nu skulle sitta något där. Fan tänkte jag, inte bottennapp nu. Och då! Då började de röra på sig!

Jag skriker till Andreas att något riktigt stort har klivit på, först trodde jag att jag fått en väldigt stor Id, men jag fattade snabbt att det inte var en Id då den inte var lika aggressiv i rycken.

När jag väl får upp fisken till ytan efter 10 minuters fight så visar de sig vara en skaplig Gädda. Troligen måste jag fått på en liten mört på bottenmetet som Gäddan tyckte såg smaskig ut.

Andreas fick hjälpa till att försöka håva fisken, men de gick inte så bra, så fort fisken kom fram till håven så rusade den iväg. Tillslut lyckades Andreas få in gäddan i håven (efter ca 3-4 försök då han tappa ur den i håven :P). Men när han ska lyfta upp gädda så knäcks håven och Gäddan for ut i vattnet igen och rusar iväg.

Andreas tar fram sin lipgrip och lyfter upp Gäddan tillslut. :)

Gäddan vägdes till 5600g och mätte 89cm.   :D  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar