onsdag 26 maj 2010

Riktat: Braxen

Idag blev det ett fiske riktat mot braxen.

Började fiska vid 17:00 och det var väldigt få napp. Ett var tjugonde minut ungefär. Efter knappt en timme satt en fin braxen på 1200gram och mättes till 43cm.

Sedan dog nappen nästan helt och hållet, hade fått 2 små abborrar innan jag bestämde mig för att fråga Robin om han ville hänga med och försöka ta en liten snipa i mossen. Så vi åkte dit, kastade lite, jag hade ett hugg precis intill land, men den krokades inte. Robin fick hugg efter hugg, tappade en och fick tillslut landa en.

Sen bestämde vi oss för att åka ner till älven igen och prova om det nappade bättre nu. Inte nappade det bra, men bättre än förut, kanske ett napp var tionde minut istället.  :)

Helt plötsligt så rycker det i spöt och jag gör mothugget, tänkte nu är det stort! VÄLDIGT STORT! Kändes som en braxen på 5kg+, aldrig varit med om att det känts så tungt att drilla en ......... ÅL! Ja, det blev nytt PB, den vägde endast 570gram men jag har aldrig vart med om en sån känsla i spöt, men till besvikelse. :P



måndag 24 maj 2010

Braxen

Idag blev det återigen ett pass efter braxen med Andreas och Daniel. Idag landades det 3 braxar. Andreas med sina 2 på topp, en på 1,4 kg och en på 1 kg. Min vägde 810gram. Andreas fick även en hygglig id över 1 kg, dock hoppade fisken i när andreas skulle ta fram kameran. 

Blev förövrigt 1 id, 2 gärs, 2 abborar, och årets första ål. Vilket blir art nummer 13. :)


fredag 21 maj 2010

Braxen

Gött då var man hemma efter en trevlig fisketur.

Jag och Patrik bestämde att mötas upp för en fisketur i Nordre Älv. Första stället vi provade, gav några enstaka napp. Så vi beslutade oss för att flytta på oss.

Det gjorde vi rätt i. Strax efter vi kastat ut får Patrik en fin braxen på kroken som tyvärr sliter sig. Några minuter senare är det min tur, och jag får upp en på 1370g. Några minuter senare får jag en till på 700g (roliga var att jag uppskatta den till max 700g innan jag vägde den, hehe).

Vi hade massor av napp efter detta, men fick inte upp nån mer. Patrik tappade ytterligare en.

När Patrik hade åkt hem fick jag 2 björknor och 1 id. Sen kom regnet så jag begav mig hemåt.


måndag 17 maj 2010

Näbbgädda!

Idag bar de ut mot Marstrands hållet för att försöka ge näbbgäddan ett försök då jag hört att den har kommit in ordentligt nu. Jag har aldrig tidigare fått eller fiskat efter näbbgädda så jag hade ingen anning om hur jag skulle gå till väga.

Ute vid havet var jag, hade kastat en stund och stog och tänkte, jag har väl ingen chans med detta fisket. Och när jag nästan vevat in helt så ser jag en näbbgädda som följde efter.

Kort därefter hade jag några napp, sen hade jag en på, som jag tappade utan att se om det var en näbbgädda, den sprattla till i vattenytan och försvann sen. Efter de så hände det inte så mycket, så jag flyttade mig en bit bort. Där small det på, upp kom min livs första näbbis! 320g vägde den.

Efter en stund hade jag landat 2 näbbisar till med ett nytt PB på 360g. Därefter bestämde jag mig för att åka till ett annat ställe för att försöka få lite andra nya arter för iår.

Lyckades landa 8 små torskar på andra stället på flötmete med räka, den största vägde 480g och blir mitt nya "PB" som är vägt. :)



torsdag 22 april 2010

Id fiske

Idag har jag och Andreas haft en riktig lyckad fisketur, vi båda fick varsitt nytt PB.
Vi var uppe vid Alingsås för att meta i Mjörn igen efter Id. Vi var på plats vid halv 8 ungefär.

Det tog inte längre än 1 minut innan jag fick min första fisk, en liten sket mört. Därefter klev de på några fler under tidens lopp.

Efter 1,5 timmes fiske så klev de på nått större på mitt spö, blev en redig kamp, bästa kampen jag nånsin haft med en Id! Upp kom den och den vägdes till 1100g och mätte ca 40cm. :)

Sedan klev de på lite mer sket mörtar på våra spön.

Tio i tio klev de på en bjässe på Andreas spö, en Id! Den vägdes till 1800g och mätte 45cm. Tio över tio klev en till på Andreas spö, 1700g.

Sedan lite fler sket mörtar.

Klockan slog tio i elva och nappen hade börjat avta, jag tänkte byta ut majsen och mäsket på ena spöt. Jag tar upp spöt och gör ett mothugg om de nu skulle sitta något där. Fan tänkte jag, inte bottennapp nu. Och då! Då började de röra på sig!

Jag skriker till Andreas att något riktigt stort har klivit på, först trodde jag att jag fått en väldigt stor Id, men jag fattade snabbt att det inte var en Id då den inte var lika aggressiv i rycken.

När jag väl får upp fisken till ytan efter 10 minuters fight så visar de sig vara en skaplig Gädda. Troligen måste jag fått på en liten mört på bottenmetet som Gäddan tyckte såg smaskig ut.

Andreas fick hjälpa till att försöka håva fisken, men de gick inte så bra, så fort fisken kom fram till håven så rusade den iväg. Tillslut lyckades Andreas få in gäddan i håven (efter ca 3-4 försök då han tappa ur den i håven :P). Men när han ska lyfta upp gädda så knäcks håven och Gäddan for ut i vattnet igen och rusar iväg.

Andreas tar fram sin lipgrip och lyfter upp Gäddan tillslut. :)

Gäddan vägdes till 5600g och mätte 89cm.   :D  




måndag 12 april 2010

Havsöring igen!

Idag var en riktigt lyckad fisketur ute vid havet!

Jag och Losgard åkte ut till Lökeberg och var på plats 18:30. Efter 5 minuter drog jag dagens första. Efter en stund bytte jag ställe och drog kort därefter 1 till.

Efter att ha stått där en stund så gick jag tillbaka. Jag time'a verkligen fisken. De nappade hela tiden, jag lyckades tappa 3st på raken. Sen dog det ut en stund. Men efter några minuter var det igång igen, jag drillade 4st på 4 kast! Sen var det dött, bytte plats men var dött. Gick tillbaka en stund senare, drog då en till och hade en efterföljare.

Losgard lyckades också drilla, han fick 2st och 1 tappad.

Tyvärr var de väldigt smått idag, runt 25-30cm på samtliga.



söndag 11 april 2010

Fisketräff

Fisketräff! Totalt kom 9 medlemmar från fiskepolare (inkl mig sj). De var trevligt.

3 små öringar kom upp men ingen av mig.

Jag lyckades kroka 2 små konstiga fiskar som jag inte har nån aning om vad det var för art.


onsdag 7 april 2010

Havsöring

Idag blev det en tur till Lökeberg med Daniel.

Jag började på samma ställe som jag stog på sist och hade ett hugg. Medans jag stog där så drog Daniel 2 blänkare. Jag valde att flytta på mig. Hade inte ett enda hugg eller efterföljare, medans Daniel hela tiden hade högg och såg fisk följa efter.

Jag bestämde mig för att börja gå tillbaka till platsen där jag hade hugg och där jag tidigare fått mina öringar. Påväg dit får Daniel sin största för dagen. Och jag blir ännu mer avundsjuk. Nu stog det helt plötsligt 3-0 till Daniel. :(

Men när jag kom bort till platsen så tog det inte lång tid innan dagens första satt. Fick 3st inom 5 minuter. Min hittills största som var 41cm. 10 minuter innan jag skulle åka hem fick jag en liten till. 4-3 till Emil.  :)

Fick alla på min nya viking herring, rosa/silver. Bytte även kroken till en med rosa fluff.



måndag 5 april 2010

Havsöring

Imorse blev det en till tur ut till lökeberg. Fisken var inte alls lika aktiv idag. Det var inte många fiskar som kom upp.

Jag hade en på i någon sekund innan den slet sig, men mer blev det inte. Det var i princip helt vindstilla så fisken var inte alls på hugget. Men man såg en hel del fisk som var uppe och gjorde virvlar i ytan.

Fler pass i lökeberg denna veckan blir det.


söndag 4 april 2010

Havsöring

Idag så bar det av efter havsöring igen. När jag väl kom fram till lökeberg så träffade jag Patrik här.

Det tog inte lång tid innan Patrik drog fisk. Tillslut lyckades jag också! Min första havsöring! Och kort därefter fick jag även min andra.