onsdag 31 augusti 2011

Månadsrapport

Månadsrapport för Augusti 2011

Denna månaden har det fångats 9 fiskar över kilot. Varav 1 braxen, 2 färnor, 2 idar och 2 sutare.

Totalt har det fångats 42 fiskar. Detta resulterar i att det fångats 1 kilo fisk var 4,6;de fisk.

Totalt har de blivit 14 fisketurer. Detta resulterar i genomsnitt på 3 fiskar per fisketur. 1 bompass denna månaden.

Totalt har det fångats 8 arter denna månaden:
Abborre, Björkna, Braxen, Färna, Id, Mört, Sarv, Sutare

Sammanfattning Augusti

Då servern krashat så får jag helt enkelt sammanfatta vad som hänt dem senaste månaderna.

Sammanfattning för Augusti 2011

Den 20:de Augusti så var jag och fiskade efter Id. Lyckades på detta passet landa 2st stora Idar varav en blev nytt PB på 2100gram. Den togs på bottenmete med Räka.


Id 2100gram, 53cm










Dagen efter så åkte jag för att fiska efter Färna. Efter att ha lagt ett par pass på detta stället men bara lyckats få små Färnor lyckades jag få en lite större. Nytt årsbästa blev det på 1475gram.

Två dagar senare var jag där igen för att försöka ta en större. Till min förvåning så lyckades jag kroka en Lake mitt på dagen. Första Laken var ett faktum.

Färna 1475gram, 50cm






Till helgen samma vecka så tog jag ett pass efter att ha jobbat extra på Lördagen. Åkte till ett annan sträcka i samma å, ett par mil från den tidigare platsen faktiskt. Här lyckades jag efter mycket om och men landa ett nytt PB på Färna, 1700gram. Hoppas jag knäcker 2kg gränsen nästa år.

Färna 1700gram, 52cm

söndag 31 juli 2011

Månadsrapport

Månadsrapport för Juli 2011

Denna månaden har det fångats 24 fiskar över kilot. Varav 9 braxar, 2 idar och 13 sutare.

Totalt har det fångats 129 fiskar. Detta resulterar i att det fångats 1 kilo fisk var 5,3;de fisk.

Totalt har de blivit 16 fisketurer. Detta resulterar i genomsnitt på 8 fiskar per fisketur. 3 bompass denna månaden.

Totalt har det fångats 10 arter denna månaden:
Abborre, Björkna, Braxen, Gädda, Gärs, Id, Mört, Ruda, Sarv, Sutare

tisdag 19 juli 2011

Ett mål uppnått!

Var ute på ett pass med Nordqvist ikväll. Tog en brax strax över kilot och har därmed klarat av mitt andra mål med att ta 100 fiskar över kilot iår. Just nu: 57 braxar, 1 färna, 13 idar, 1 sarv, 28 sutare. :)

Nu till helgen så flyttar jag upp till Skövde.

fredag 15 juli 2011

Några fler pass

Har hunnit med några pass till. Dock inget speciellt av storlek, men har haft roligt fiske iaf.

I tisdags blev det lite å fiske i ett nytt vatten. Lyckades landa 7 arter under fisketuren vilket bara hänt en gång tidigare under en tur. Abborre, Björkna, Braxen, Gädda, Gärs, Mört och Sarv. :)

Och i onsdags blev det ett test pass på brax och sutare igen. Det var nordlig vind vilket man hört skall vara dåligt. Och visst kan det säkert berott på vinden för jag fick endast 1 brax och 1 sutare på längre tid än i söndags.

Tog mig ett sutarpass nu ikväll och kunde landa 5 stycken. Två av fighterna var sjuka, trodde jag fått på karp vilket inte ens skall finnas i detta vatten. Otroligt starka och kampglada hanar visade det sig vara. :)

Dagens största. Sutare 1875gram, 51cm.

söndag 10 juli 2011

Dubbla pass

Nu så kommer äntligen en ny rapport som ni alla väntat på. 8-)

Blev ett kortare pass på förmiddagen idag efter lite Braxen och Sutare. Blåste nästan storm, som tur var hade vassen vuxit ordentligt sen jag var där senast i slutet av Maj. Så jag hade de gutt. Var däremot lite svårt att kasta för så fort flötet kom utanför vassen så blåste det åt sidan.

Men fisk gick det att ta iallafall. Började med smått och därefter så fick jag enbart stor fisk vilket aldrig brukar hända annars. Blev först en mini sarv och 2 björknor. Sen så nappade de titt som tätt bara stor fisk, både brax och sutare. Upp kom 7 braxar och 3 sutare mellan 1-2kg.

- - -

Nu på kvällen så var jag fortfarande lite sugen på att ta ut spöt. Dock så kom det ju ett skyfall med regn. Jag tittade ut genom fönstret och såg att en lucka skulle kunna infinna sig på fiskeplatsen och satte mig i bilen och började åka. Och rätt hade jag också! Väl på plats så är det soligt, vindstilla och plan vattenyta och fiskarna vakar för fullt.

Fisket var segt och det blev några små mörtar följt av en Sutare vid slutet av passet. :)


Största för dagen. Braxen 2150gram, 57cm.

Bjöd på dagens bästa fight. Sutare 1900gram, 51cm.


tisdag 5 juli 2011

Sutarfiske

Åkte iväg en dag på ett försök för att lyckas med målet att ta en sutare över 2.5kg.

20 minuter efter jag börjat fiska så small det på ordentligt. Tung gung var ett faktum. Pressade fisken stenhårt för att den inte skulle simma in i vassen. Vilket visade sig vara ett jobbigare än sagt. Upp kommer den fetaste sutaren jag nånsin sett, och liten är den inte heller! Fisken mätte 55cm och vågen stannade på hela 3250gram! Första Regfisken!!! :o

Sutare 3250gram, 55cm. Nyt PB!


Jag var åter ute på ett pass några dar senare. Det blåste betydligt mycket mer den dagen och det var inte speciellt varmt i vinden. Nappa gjorde det inte speciellt mycket heller, 4 napp på 3,5 timme. Varav 2 fiskar upp. Först en Braxen på 1850gr och sedan en Sutare på 3100gr! En till över 3kg!!! :o :)

Sutare 3100gram, 55cm.


Kvällen efter åkte jag ut igen för ett nytt försök. När jag kom började Sutarna komma igång. Fick 2st på 2.5kg och en på 3370gram! Nytt PB, Nytt Reg, TREDJE ÖVER 3kg!

Så fort jag släppt tillbaka bjässen så bestämde jag mig för att åka hem, kunde ju inte avsluta fiskepasset bättre än så! :)

Sutare 3370gram, 57cm.

torsdag 30 juni 2011

Månadsrapport

Månadsrapport för Juni 2011

Denna månaden har det fångats 30 fiskar över kilot. Varav 7 braxar, 9 idar, 1 sarv och 13 sutare.

Totalt har det fångats 161 fiskar. Detta resulterar i att det fångats 1 kilo fisk var 5,5;de fisk.

Totalt har de blivit 20 fisketurer. Detta resulterar i genomsnitt på 8 fiskar per fisketur. Inga bompass denna månaden.

Totalt har det fångats 11 arter denna månaden:
Abborre, Björkna, Braxen, Färna, Gädda, Gärs, Id, Mört, Ruda, Sarv, Sutare

måndag 27 juni 2011

Uppdatering

Oj det var ett tagsen jag uppdaterade såg jag nu! På lat sidan har jag verkligen inte legat men det har väl inte gått jätte bra senaste veckan.

Men igår provade jag och Robin ett nytt vatten och det blev en succe, varsin sutare kring 2kg. Detta vatten ska undersökas om det kan finnas monster där.

Idag blev det fiske efter sutare i ett annat vatten. Dock ville ingen visa sig. Var väldigt trögt, någon mini borre och mini sarv då o då. Och sedan fick jag ett riktigt bra napp. Mothugget satt. Stor fisk, ser något som ser ut som en stor Sarv innan den lossnar.. någon timme senare smäller det på igen och upp kommer en Sarv över kilot. :)

Sutare 2075gram, 48cm.

Sarv 1025gram, 39cm.

fredag 17 juni 2011

Fisketripp

Igår så åkte jag iväg själv för en heldags fiske i olika fiskevatten.

Först blev det fiske efter Id. Bestämde mig för att ge mig fan på att ta en på frilina och satte upp ett mål för det i dagboken dagen innan. Tog inte många utlägg innan första fisken satt! Därefter flyttade jag på mig till ett annat ställe där jag hade lyckan sist att dra 3st på 3 utlägg (bottenmete).

Här fick jag upp 2st, tappade 2st och missade 7-8 napp. Helt otroligt vad mycket fisk som visade sig här!

Sedan bestämde jag mig för att gå till det klassiska stället, mäskade upp med lite bröd i ytan, några minuter senare kommer en fisk och käkar upp det och jag slänger ut mitt bete och den hugger direkt. Efter detta så märker jag av att jag står mitt i kohagen med en hel jävla flock med kossor så jag bestämmer mig för att gå tillbaka.

Sedan åkte jag till ett nytt vatten för att testa fiske efter Färna, men det blev ingen framgång alls, noll napp.

Då åkte jag vidare till ett ställe som sägs ha stor Björkna. Efter 4 timmar hade jag fått 2 mini Björknor men sedan vände turen, fick upp 4 Braxar över kilot och en Björkna på 675gram! Nytt PB! :)

Blev inte många fiskar för dagen. Totalt blev det 4 Idar, 3 Björknor och 5 Braxar.

På tal om kossor så fiskade jag i en kohage det sista jag gjorde också, märkte att de var några kossor längre bort men dem såg mig inte för jag satt nedanför en slänt. När jag skulle gå hem så märker jag att det står 3 ung tjurar ovanför mig och tittar på mig, dem närmar sig långsamt och står till sist 3 meter från mig och tittar. Läskigt :)

Här kommer ett videoklipp när jag kör frilina.
http://www.youtube.com/watch?v=0tgVig83WYs


Id 2000gram, 52cm.

Björkna 675gram, 39cm.