torsdag 30 december 2010

Årsummering 2010

Summering av fisket 2010!

Nu går vi snart in på ett nytt år så jag tänkte dra ihop en summering och årets höjdpunkter. Men först lite statistik.

Som ni kanske sett så har jag fört månadsrapporter sen i somras, här kommer första årsrapporten.

Årsrapport 2010

2010 har resulterat i totalt 56 fiskar över kilot. 25 braxar, 22 sutare, 6 idar, 2 gäddor och 1 färna.

Totalt har jag fått 743 fiskar, detta resulterar att ca var 13;de fisk varit över kilot.

Totalt har det blivit 157 fisketurer, vilket resulterar i ett genomsnitt på ca 5 fiskar per tur, varav '0.35' fiskar över kilot.

Arter som landats år 2010 är följande: Abborre, Berggylta, Björkna, Braxen, Färna, Gädda, Gärs, Havsöring, Id, Löj, Makrill, Mört, Näbbgädda, Ruda, Sandskädda, Sej, Skrubba, Stensnultra, Sutare, Torsk, Ål.

Här nedan visas årets höjdpunkter.

Målet var att ta en gädda över 3kg. När jag och Andreas metade Id i April så fick jag mig en överraskning,
då jag metade med majs så hade jag aldrig räknat med att få på en gädda. Fighten var grym, tog 10 minuter att få upp den till ytan för att kunna se vad som fastnat på kroken. Vid ett antal håvnings försök så kom den äntligen i håven och självklart så går håven sönder och gäddan simmar iväg igen. Sammanfattningen blir att jag hade väldigt tur att få upp den här gäddan då jag metade med 0.30 nylonlina med en enkel krok.
Gädda 5600 gram, 89cm.

Jag och Andreas var och metade i härlanda tjärn. När fighten var igång så började jag tro att jag fått på en karp då fighten var enorm. Efter några minuters drillande så låg den i håven och jag fattade direkt att ett nytt PB var satt och att jag klarat av målet för året (2kg).
Sutare 2250gram, 53cm.
Blev 3 Brons Sutare, 1810gram, 1830gram och 2250gram.

Första gången jag försökt mig på Ruda och det blev 3 dagars fiske i en liten damm. Första dagarna fick jag toppar runt 400gram men sista dagen så blev lyckan enorm när jag fick upp en som var betydligt större än dem andra. Totalt blev det över 50 Rudor på 3 dar.
Ruda 760gram, 35cm.

När jag fick höra att Johan dragit en fin mört på 520gram och ett antal strax över 400 så ville jag direkt hänga med Johan på en tur. Sagt och gjort, några dagar senare var vi på plats. Turen blev lyckad och både jag och Johan fick ett nytt PB på mört.
Mört 500gram, 34cm.
Blev 1 Brons Mört, 500gram.

Johan tog med mig en solig September dag till ett bra Färna och Id vatten. Johan lovade mig nytt PB på Id. Väl på plats så kastade jag ut mitt bottenmete medans jag fixade lite annat. Tog inte mer än 1 minut innan Johan säger att jag har fisk på spöt. Tar tag i spöt och känner att det är stort, fighten håller i sig några sekunder innan fisken sliter sig. Johan börjar dra fisk på fisk och jag har ingen tur alls. Men när mörkret fallit och vi bestämde oss för att strax åka hem så small det på igen, upp kommer fin färna och PB var ett faktum.
Färna 1640gram, 50cm.
Blev 1 Brons Färna, 1640gram.

Några dagar senare åkte jag och Johan iväg igen för att ge det ett nytt försök då jag inte fick någon Id. Den här gången var fisket betydligt sämre, det nappade väldigt sällan. När mörkret föll så hade varken jag eller Johan inte fått någon fisk alls. Samma visa som förra turen, precis innan vi skulle dra så small det på. Upp kommer en fin id som blir enda fisken denna turen.
Id 1760gram, 49cm.
Blev 2 Brons Id, 1610gram, 1760gram.

Jag hade pratat med Robin på msn några dagar innan. Han hade fått på en stor Id som tyvärr slitet sig. Jag bestämde mig att ge stället ett försök, det resulterade i fina braxar, varav en över 2kg. Tyvärr klarade jag inte målet på 3kg men den kommer nästa år. ;-)
Braxen 2025gram, 57cm.

lördag 30 oktober 2010

Månadsrapport för Oktober 2010

Oktober månad resulterat inte i någon fisk över kilot.

Totalt har jag fått 87 fiskar i Oktober månad.

Totalt har det blivit 9 fisketurer, vilket resulterar i ett genomsnitt på 10 fiskar per tur. Det har inte blivit något bompass den här månaden.

Arter som landats i Oktober månad är följande:
Abborre, Björkna, Gärs, Id, Mört.

Sämsta månaden hittills iår.

torsdag 7 oktober 2010

Hösten är kommen

Äntligen kom det där höstvädret! Suttit ute från ett till sju, redigt gött höstväder! Var nästan för varmt, peppar peppar. :)

Var ett mycket trevlig och avkopplande fiske, blev inga bamsar men fick 4 idar kring halv kilot som gav rejält med motstånd, trodde de var betydligt grövre fisk men icke.

torsdag 30 september 2010

Månadsrapport för September 2010
September månad har resulterat i 5 fiskar över kilot. 3 braxar, 1 id och 1 färna.

Totalt har jag fått 120 fiskar i September månad, detta resulterar att var 24;de fisk varit över kilot. Detta resulterar i den sämsta månaden sedan April.

Totalt har det blivit 24 fisketurer, vilket resulterar i ett genomsnitt på 5 fiskar per tur. Det har blivit 4 bompass den här månaden.

Arter som landats i September månad är följande:
Abborre, Björkna, Braxen, Färna, Havsöring, Id, Löja, Mört.

Havsöring

Idag bar det iväg med Conny (lillkungen) som aldrig fått en Havsöring. Tyvärr hade Conny ingen lycka medans det var tvärtom för mig, jag tappade 2st och fick upp en liten på 41cm som självklart fick friheten åter.

onsdag 15 september 2010

Mört

Jag och Johan bestämde oss förut för att bege oss ut och meta lite istället för att sitta inne och uggla framför datorn.

Först provade vi båthamnen i kungälv där endast Johan fick fisk, efter en stund bestämde vi oss för att prova ett annat ställe och plockade ihop grejerna och satte oss i bilen.

Det var helt klart värt besväret att flytta på sig. Först fick Johan nytt PB på mört och därefter var det min tur. Johans vägde 540gram och min 500gram. :)

Mört 500gram, 34cm.

måndag 13 september 2010

Braxen igen

Var ute imorse och tog ännu en braxen i Nordre Älv.

Det märks mer o mer att hösten är här nu, snart är det inga löv kvar på träden.. :|

Braxen 1825gram, 53cm.

fredag 10 september 2010

Nordre Älv

Vart ute några timmar på ett ställe jag spenderade lite tid på förra året i Nordre Älv. Fick en del braxar runt 1.5 och lite andra arter som inte var nån speciell storlek på.

Började bra, tog inte lång tid innan det började nappa. Efter 2 mörtar så fick jag ett redigt napp och gjorde mothugg, kände att det var stort men den klev av efter 1 sekund..

En timme senare small det på igen, braxen 1900gram. Största hittills på den här platsen. :)

Därefter kliver det på ett par mörtar och en björkna.

En och en halv timme senare small det på igen, upp kommer årets första braxen över 2kg! Äntligen! :)

Braxen 2025gram, 57cm.

måndag 6 september 2010

Id revansch

Blev en impulstur med Johan i förmiddags efter id och färna. Fisken var inte alls på humör. Blev endast 1 id landad och jag hade turen att få den. Togs efter 6 timmars fiske. Lyckades slå mitt gamla PB med 60gram. :) 1760gram!

fredag 3 september 2010

Färna

Efter 2 tappade fiskar, och att Johan fått 3 idar och 2 färnor av kvalitet fick jag äntligen på en stor fisk. En färna på 1640gram och ett nytt PB var satt! Tyvärr fick jag ingen id som målet egentligen var, men jag är inte sur för det! :)

tisdag 31 augusti 2010

Månadsrapport Augusti 2010

Augusti månad har resulterat i 12 fiskar över kilot. 11 braxar och 1 id.

Totalt har jag fått 118 fiskar i Augusti månad, detta resulterar att var 10;de fisk varit över kilot.

Arter som landats i Augusti månad är följande: Abborre, Björkna, Braxen, Färna, Gädda, Gärs, Id, Löja, Mört, Skrubbskädda, Ål.

torsdag 26 augusti 2010

Ida

Har varit rätt seg på att uppdatera igen, tyvärr eftersom det inte blivit något uppmärksamt, iaf i mina ögon. Blivit en del små fisk samt 2 braxar, 1.4 och 1.6.

Idag klev det däremot på en fin id på 1525gram.

Rolig historia. Jag stog och kastade med jigg samtidigt som jag såg att det nappade på andra spöt, ser ut som små napp som det varit under hela kvällen. Märker att fisken gör ett bättre hugg och jag gör ett mothugg, vilken liten fisk tänker jag och lägger spöt igen på tripoden medans jag fortsätter veva in jiggen. Vänder mig om igen för att titta på andra spöt medans jag vevar in, och får en rejäl spöböj så jag tar tag i spöt och håller det mellan bena medans jag fortsätter veva in jiggen.

Lägger försiktigt ned kast spöt på tripoden och börjar veva in spöt jag meta med. Känner att det är lite tyngre än jag trodde, uppskatta den då för mig själv till runt halv kilot kanske. Då ser jag en fin id komma upp till ytan och uppskattningen ändrades snabbt.

Väldigt trött id, kämpade inte för fem öre, var bara att håva utan en enda rusning.. Fin var den iaf! :)

onsdag 18 augusti 2010

Segt fiske

Var ett tag sen jag skrev nu så jag tänkte uppdatera läget.

Har blivit en del pass sen senaste jag skrev, dock inget speciellt värt att rapportera. 2 braxar strax över kilot och en hel del små fisk av mört, id, abborre, gädda, färna, löja, samt en liten åla jävel som slemma ner hela min lina. :o

Fick en fin mört när jag provade vid skärmarna första gången. 350gram, 32cm.

Var nere vid fästningen en sväng idag för att försöka få lite vit fisk av större storlek. Blev dock tyvärr inget stort, men nappa bra gjorde det iaf mitt på dagen, bäst var det när jag kom vid 5 tiden fram tills 7.

Fick garanterat över 100 napp, men till vilken nytta, jag missade ju 95% av alla nappen, hehe.
Lyckades iaf landa 3 mörtar, 3 björkna, 2 abborrar, 1 id och 1 gärs.

Såhär kan det se ut när jag fiskar. :)

Om cirka 2 veckor är det dags för Maxi Cup i Nordre älv så det är dags att börja fiska lite tidigare på dagarna så jag vet vart fisken står. :)

fredag 6 augusti 2010

Samma fisk?!

Blev en kortare tur under förmiddagen idag med Robin.Å. Fick en braxen på 1875gram idag också, hehe.

Denna hade röda bröstfenor som ett annat exemplar jag tog för 1 vecka sen hade.

Troligen samma fisk. :P

torsdag 5 augusti 2010

Revansch

Idag var jag nere för en revansch!

Först, under dagen hade jag varit nere hos björlanda sportfiske för att laga ringen som jag trampade sönder igår. Istället byter jag toppen mot en ny ögla som det går att skruva fast en quivertip på. Och den trasiga ringen togs bort.

När jag var nere på plats så provades den nya toppen, fungerade riktigt bra, såg minsta lilla napp, lyckades få första iden på över en månad på 650gram, kort därefter en braxen på 1350gram. Gjorde mothugg när jag såg napp indikationen på quivertipen.  Båda dessa fiskar fick drillas en stund, vart riktigt fart i dem, kul. :)

En timme senare small det på mitt andra spö, efter en kortare drillning så landas den. En braxen på 1875gram, 51cm, helt okej.  Blev lite småfisk också, inte värt att nämnas. :P

onsdag 4 augusti 2010

Nordre Älv

Vart ute senaste dagarna, blev 2 braxar i söndags strax över kilot, följt av lite andra arter, dock ingen storlek.

Måndag och tisdag bommade jag helt..

Idag så klev det på en del fisk, började bra med en braxen på 1425gram. Smällde på en större braxen runt 2kg som tyvärr hoppade i när jag skulle hämta motbandet. Kastade mig efter fisken, men den hoppade ur händerna på mig i vattnet. :o

lördag 31 juli 2010

Månadsrapport Juli 2010

Juli månad har resulterat i 15 fiskar över kilot. 10 sutare, 4 braxar och 1 gädda.

Totalt har jag fått 150 fiskar i Juli månad, detta resulterar att var 10;de fisk varit över kilot.

Totalt har det blivit 21 fisketurer, vilket resulterar i ett genomsnitt på 7 fiskar per tur, varav '0.7' fiskar över kilot. Det har inte blivit något bompass den här månaden.

Arter som landats i Juli månad är följande:
Abborre, Berggylta, Björkna, Braxen, Gädda, Makrill, Mört, Ruda, Sutare, Torsk.

fredag 30 juli 2010

Nordre Älv

Vettefan varför jag gav mig ut idag, då prognosen inte vart speciellt bra igår. Prognosen sa att det skulle regna hela 35mm under dagen.

I eftermiddags kollade jag prognosen igen, regnet skulle minska avsevärt på kvällen, vilken det också gjorde.

Väl på plats vid 19 tiden på samma plats som dagarna innan i Nordre Älv. Robin.Å och Emil.N vart redan på plats när jag kom ner.

Som ni kanske läst i Robin.Å's dagbok så blåste det rejält och det var väldigt svårt att se om det nappade eller ej. 10-12 ms kastvindar.

Strax efter Robin och Emil gått så börjar de nappa på mitt T-tacklade spö. Efter 10 minuters napp lyckas jag äntligen krokad fisken, känner tung-gung i spöt och fattar att det är stort. Upp kommer kvällens första fisk, braxen 1800gram, 54cm.

Efter vägning och fotografering så släpps fisken tillbaka. Tacklar om och kastar i på samma ställe. Tog inte mer än 1 minut innan de blev tung-gung i spöt igen! Braxen 1900gram, 52cm. Samma visa därefter, braxen 1920gram, 55cm.

Därefter tog mina maskar slut så jag agnade med majs istället. Körde 20 minuter med majs utan napp tills jag gav upp och åkte hem. :)

tisdag 27 juli 2010

Sutare

Blev ett nattpass som började vid 19 tiden igår kväll och avslutades strax innan 8 imorse.

Började bra, tappade 2st inom 1 timme. Den andre kändes sjukt stark, kroken blev t.o.m böjd. :o

Efter 2 tappade så får jag äntligen upp kvällens första Sutare som var den längsta jag fått i denna sjön, 52cm och 1780gram.

Efter denna så missar jag ett antal napp och får ingen mer på kvällen. Det var premiär tur för mitt vindskydd/tält och skulle prova att sova i det. Vart inte så enkelt att sova två stycken i ett tält som man egentligen bara får plats en i. hehe.

Tyvärr vaknade vi av att tältet var sjukt blött, var så sjukt fuktigt i luften och låg en väldigt tjock dimma på sjön. Vi valde att åka ett varv med bilen och värma upp den för att sova där istället. Ställde klockan på 03:30, vaknade och tyckte att det fortfarande var för mörkt, så ställde den på 04:00 istället. Strax efter 05:00 så vaknar jag av att tjejen väcker mig. Alarmet hade inte gått, eller så stängde jag av det i sömnen, för jag minns inte att det ringt. :|

Upp flög jag iaf och började fixa i ordning. Det nappade en hel del, men jag hade missat den bästa hugg perioden. Klev iaf på 2st, 920gram och 1390gram. Blev även 2 mörtar för min del och tjejen fick nöja sig med 1 mört. :)

torsdag 15 juli 2010

Ruda igen

Blev en tur igår kväll igen. Kom lite tidigare än jag gjort dem andra kvällarna, nappade väldigt dåligt i början, gick runt dammen ett varv och tittade, märkte att många av fiskarna bara stog och solade.

Provade en ny taktik, kastade ut flötet framför dem med majs på kroken, och började rycka in den, såg att fiskarna blev intresserad och stannade till lite i mellan varje ryck.

På ett ställe såg jag mängder av fiskar, jag hade dem bara 1 meter ifrån mig, såg att en del större simmade där, försökte dra in majsen mitt framför dem, men dem små kom och tog majsen hela tiden. Valde att inte rycka utan låta dem små spotta ut majsen så jag slapp ta upp dem.

Till slut satt en lite större på kroken, 470gram, 30cm nytt PB! :)

Därefter blev de en hel del mindre varianter mellan 2-3hg. Tjejen fick även hon fisk, 3st blev det.

Efter att ha dragit runt 10st små så fick jag lite större, 2st på 400gram, 29cm.. samma fisk?!? Fick den ena efter den andre. :P

De nappar fortfarande lika bra nu, napp på napp på napp, men jag bara missar fisken. Tjejen stog och filmade i 10 minuter, och de nappade hela tiden, men jag fick inte upp nån.

Precis när hon stängt av kameran, PRECIS menar jag då! Då nappar de, jag gör mothugg och den sitter, det känns som en lite större, men inte så mycket, när jag ser den blir jag förvånad, betydligt större än dem andra. 35cm och 760gram, nytt PB igen! :)

onsdag 14 juli 2010

Ruda

I söndags kväll stack jag iväg hem till tjejen. Strax innan vi var hemma hos henne stannade vi till vid dammen så jag kunde mäska lite för måndagens fiske. Väl på plats så såg jag en hel del rudor simma väldigt nära land. Max djupet i sjön ligger la ungefär på 1 meter så det är inga problem att se fiskarna.

Måndagens fiske började med en tur på morgonen, var på plats strax efter 9. Tog inte mer än 5 minuter innan jag kunde landa min livs första Ruda. Den lilla krabaten var 25cm och vägde 270gram.

Stannade ca 2 timmar och det slutade med totalt 9 landade varav den största var 29cm och vägdes till 410gram.

På kvällen blev det en tur igen. Roligt att två personer kom fram till mig och klagade på att jag fiskade där. Båda verkade väldigt hotfulla mot mig i början, men när jag visat ena personen hur jag hanterade fisken blev hon helt plötsligt trevlig och önskade mig lycka till. Den andre ändrade tonen när han såg att jag släppte i fisken igen. :P

Blev iaf totalt 11 landade, varav den största även här på 410gram 29cm. :s

Ikväll vart det dags igen, idag lyckades jag även få med tjejen som provade att meta. Hon lyckades landa en på 390gram, hehe. Efter denna så ville hon inte fiska mer. För min del blev det 10st, den näst största vägde 410gram och var 29cm .. Man kan ju undra om jag fått samma fisk 3 ggr. :P

Men äntligen fick jag höjt upp min PB till 450gram iaf.  Mättes till 30cm. :)

fredag 9 juli 2010

Sutare

Nu är man hemma efter ett nattpass efter sutare igen, denna gången provade vi Härlanda Tjärn i Göteborg. Målet var att försöka få några stycken över 2kg, och kanske även ha tur att lura en karp.

Detta var de värsta stället jag varit på med knot, svärmade om oss hela natten i princip. Ser nästan ut som jag har vattenkoppor om man tittar på mina händer. Tur att ansiktet slapp se för jävligt ut denna gången iaf. hehe

Uppriggat strax efter 6 tiden, nappade bra, massa små mört var och pillade på våra beten. Lite senare började sutarna nappa, iaf om man frågar mig. Jag anser mig kunna se skillnad på sutar napp och mört napp. :P

Strax efter klockan blivit 22 slår de på stort på mitt spö, efter några minuters kamp utan att få upp fisken till ytan börjar jag nästan tro att det är en karp på kroken. Efter en stund säger Andreas att det är en sutare, och jag säger redan då detta är lätt PB. Några minuter senare får vi landat den och den mäter 53cm och väger 2250gram. Nytt PB för 5:te gången iår! :D

Efter denna får vi inga mer på kvällen, men andreas lyckas dra 2 fina mörtar på 440gram och 380gram.

På morgonen får vi varsin, Andreas 1200gram och jag 1350gram. Blir en del mörtar, Andreas fick säkert över 20st, jag 3st.

Sjön verkar iaf vara lovande! Skall förhoppningsvis göras fler försök. Skitfiske! :)

söndag 4 juli 2010

Båt time

Blev en tur som började igår kväll vid 21 tiden. Jag och Robin.Å hade bokat en båt för att fiska efter abborre och gädda.

Efter att ha fiskat nån timme och står och dänger efter abborre på ett ställe där dem vakar hela tiden, och vi drar ett gäng, så tittar jag ner i båten och ser massa vatten.

Först tänkte jag att min betesfisk låda vält, sen så ser jag att det läcker in lite vatten ur en packning i golvet på båten. Självklart så ska jag försöka täppa igen hålet med fingret, OCH vad händer då, jo hela packningen försvann och de forsar in vatten.

!!!!!!!!!!

Panikslagen säger jag till Robin som fort som fan börjar ro mot närmaste brygga. Väl vid bryggan kastar vi upp våra saker på land. Ägarna av brygga och marken där vi gick i land kommer ner och blir chockad över hur vi beter oss, kan jag mycket väl tänka mig. :)

Väl på land med all vår utrustning blöt så ringer vi till honom som vi hyrde båten av, dock får vi inte tag i honom men hans son kommer och kör oss till en annan båt så vi kunde fortsätta fisket.

Blev inte så mycket fiske då mörkret kom snabbt så vi rodde in till land där vi gjorde upp en brasa och grilla lite tills det skulle börja ljusna igen.

Vid 3 tiden var vi ute på sjön igen och fortsatte fisket tills 7 då vi åkte hem.

Totalt landades över 50 fiskar. Jag har ingen koll på exakt hur många robin fick, men han fick en hel del snipor iaf. :)

Själv så blev det 29 abborrar, 6 mörtar och 1 gädda på 1,16kg.

onsdag 30 juni 2010

Månadsrapport Juni 2010

Juli månad har resulterat i 20 fiskar över kilot. 12 sutare, 5 braxar och 3 idar.

Totalt har det blivit 78 fiskar i Juni månad, detta resulterar i ett genomsnitt att ca var fjärde fisk har varit över kilot.

Totalt har de blivit 21 fisketurer, så genomsnitt 1 kilo fisk per tur är inte illa. På dessa 21 turerna har de blivit 5 bompass.

Arter som landats i Juni är följande:
Abborre, Björkna, Braxen, Gädda, Id, Mört, Sandskädda, Stensnultra, Sutare, Torsk, Ål.

tisdag 29 juni 2010

Sutardax

Äntligen ett icke bompass! Har haft 3 bompass senaste dagarna som varit, om man inte räknar med den lilla pytte borren jag fick här om dagen..

Jag och Andreas tog en tur för att jaga sutare igen! Andreas var på plats strax innan 18 och jag kom vid 20 tiden.

Var väldigt dålig aktivitet dem första 2 timmarna, men sen så nappade de en del, men väldigt försiktigt. Jag satt och lekte lite med flötmetet och fick upp 3 pytte borrar och en pytte mört. Andreas får ett napp, sätter mothugget, rejäl spöböj, jag ser sutaren komma upp strax intill ytan, pang, där släppte den..

Vid midnatt small det på något på mitt ena bottenmete med mask, en ål'a jävel. 490gram vägdes den till och fick snabbt åter sin frihet. :)

Efter detta så blev det stendött fram tills klockan blev ca 3, då hade vi en hel del aktivitet på spöna, strax innan 4 lyckas jag landa dagens första sutare, 1520gram, 46cm.

Efter att jag fått den första så börjar Andreas packa ihop för att bege sig hemåt. Jag slänger i igen, har napp på direkten, väldigt försiktiga, ytterst lite spöböj, bjällran är helt meningslös. Napp efter napp snor dem majsen, jag kastar ut minst var 10de minut med nytt mäsk och majs.

Strax efter 5 smäller det på igen, 1830gram och 50cm resulterar i nytt PB!

tisdag 22 juni 2010

Braxen

Idag så blev det en till tur ner för att försöka på braxen igen.

Blev 3 braxar, varav en under 100gram och 2 över kilot. 1810gram vägde den största och blir därmed årsbästa, och 1250gram vägde den andra.

Utöver så blev de 1 mört, 1 id och 1 abborre.

Conny kom ner en sväng o drog en gärs också. :)

Braxen 1810gram, 55cm.

Braxen 1250gram, 46cm.

söndag 20 juni 2010

Nordre Älv

Imorse gick jag upp klockan 4 och åkte ner till stället där jag fick dem fina idarna. Hade en del napp mellan 4-6, och 5 grova som jag tyvärr missade.. vid 6 tiden så började de regna och de höll i sig till 8. Efter de så stannade jag kvar tills 9 ungefär, nappade inget vidare så beslöt mig för att åka hem till mamma för att käka frukost.

Åkte tillbaka vid 12 tiden och tog inte lång tid innan en liten id hoppade på. Strax innan klockan slagit 1 så hör jag hur det plingar på ena spöt, jag stog 15 meter bort och springer fort dit, ser att fisken bara drar o drar ut lina. Gör ett litet mothugg och strax därefter landar jag en id på 1490gram, 47cm lång. :)

Sen åkte jag hem för att käka middag och ta de lugnt några timmar. Sen bar det av ner till id stället igen, blev några napp men inget landat. Vid halv 8 packade jag ihop och flyttade mig bort till kanotbryggan och mötte upp Conny.

Blev 3 nya årsbästa. Braxen, björkna och skrubba!

Började med att jag fick dubbelhugg på bottenmetena, landade 2 braxar i samma håv, 1470gram och 640gram. Därefter klev det på en skrubba på 280gram, sen en björkna på 280gram.

Fick upp en braxen på 44cm som tyvärr inte ville vara med på bild, fiskj*¤*!n började hoppa när jag skulle ta kort och jag försökte fånga den men den lyckas hoppa i.. uppskattar den till minimum 800gram..

Conny fick en abborre på 250gram och en braxen på 44cm som vägde 1050gram.

torsdag 17 juni 2010

Nordre Älv

Idag blev det en till tur ner till Nordre älv. Hade grävt en del mask tidigare idag, men självklart glömde jag dem. Tänkte meta braxen.

Det var väldigt dött idag, enstaka napp. Efter nån timme smal det på bra på spöt och jag hade en ordentligt och kort fight, fick upp fisken till ytan 3 meter från land och såg att det var en hygglig Id över kilot, och då hoppade den och slet sig..

Efter detta så nappade de 2-3 ggr på 2 timmar. Sen kom tjejen och gjorde mig sällskap. Det tog inte längre än 30 minuter innan jag fick ett till monster hugg, upp kom en id på 1560gram, 50cm lång. :)

Sen dog fisket ut igen, började packa ihop grejerna kvart i tio för att bege oss hem, när jag håller på att packa ihop så smäller det till ordentligt på spöt, jag är snabbt där och gör mothugg och där sitter en till Id på 1610gram, 51cm lång.

Dem 2 som jag fick upp togs på Bolt Rig, och den jag tappade togs på glidande feeder. Var första gången jag provade Bolt Rig ikväll och de visade sig fungera bra, fiskarna krokade ju sig själva och det var bara att ta spöt göra ett lite ryck och veva in. :)